Když se řekne Amazon, snad každý si hned představí e-shop s nepřeberným množstvím zboží. Charakterizuje ho jednoduché nakupování a pohodlné doručení až do domu. Stačí k tomu jen pár kliknutí a dárky, knížky, nebo elektronika už putují na místo určení. A díky nově otevřenému distribučnímu centru v Dobrovízi se výrazně zkrátila doba doručení většiny objednávek jen na pouhé dny, takže dnes už na svůj balíček nemusíte čekat dlouhé týdny, jak tomu bylo ještě před nedávnem. Víte, jaké však je jeho zázemí?
Představte si plochu dvou distribučních center o celkové rozloze blížící se 130 tisícům metrů čtverečních, která zahrnuje nejen vlastní sklady, ale také administrativní prostory a sociální zázemí. V areálu se dnes a denně pohybuje více jak 1.600 stálých zaměstnanců, které před Vánoci doplní ještě dalších 3.000 sezónních pracovníků.
Pět tisíc lidí
„Je to vlastně takové menší město. V sezóně se tu můžete potkat s téměř pěti tisíci lidmi s jasně vymezenými pracovními úkoly, ti všichni se starají jen o to, aby zákazníci Amazonu dostali co nejdříve své objednané zboží. Naším úkolem pak je, udržet na takto rozsáhlém a různorodém prostoru čistotu a hygienický standard, servisovat rozbité kliky, vyměňovat žárovky nebo třeba odklízet sníh z parkovišť, kam denně najedou desítky autobusů se zaměstnanci." Představuje rámcový rozsah činností společnosti HONDL GLOBAL SERVICES, a.s. v Amazonu jeho generální ředitel ing. Jiří Hondl. A z pestrého rozsahu dodávaných služeb jednoznačně vyplývá, že to vůbec není jednoduchý úkol. Proto jsou zaměstnanci společnosti HONDL GLOBAL SERVICES, a.s. v distribučním centru Amazonu nepřetržitě, najdete je zde sedm dní v týdnu po dobu dvaceti čtyř hodin denně.
Nerušit a nepřekážet!
„Dobře fungující úklidový servis poznáte snadno, všechno je svém místě, doplněné, čisté, nerozbité a přitom nikde nevidíte nikoho, kdo by překážel ostatním při jejich pracovní činnosti." Popisuje ideální stav Jiří Hondl a dodává, že běžný zaměstnanec si díky dobře fungujícímu zázemí vlastně vůbec neuvědomí, jak rozsáhlé spektrum úklidových a servisních služeb je v tomto největším porevolučním distribučním centru u nás zajišťováno. „Nehromadí se tu žádné odpadky, které nemá kdo odnést, tráva je posekaná, spadané listí zametené, samozřejmostí je utřený prach i doplněný toaletní papír, takže ani nezaznamenáte, kolik práce tady těch našich 40 zaměstnanců denně odvede." Vyjmenovává Hondl.
Stroje se nezastaví
Celková výměra podlah pro strojové čištění se blíží číslu 130 tisíc metrů čtverečních, patří k tomu i administrativní a sociální zázemí i další prostory, které je neustále zapotřebí udržovat v naprosté čistotě. Za měsíc se v souhrnu dostáváte k číslu většímu nežli 1 500 000 m2, které musíte uklidit a k tomu dodat a doplnit do zásobníků více jak 2 tuny hygienického materiálu. Výjimkou ovšem nejsou ani venkovní plochy, jejichž rozloha více jak 100 000 m2 je také úctyhodné číslo, o které pečují rovněž zaměstnanci společnosti HONDL GLOBAL SERVICES, a.s.
V zimě se jedná o pravidelnou údržbu a úklid sněhu za pomoci komunální techniky v podobě několika mnohatunových pluhů a sypačů, nebo třeba menších komunálních strojů City Ranger 3500 na chodníky a přístupové cesty, v létě zase o strojové zametání, mytí komunikací, svoz odpadů i odprašnění všech ploch v okolí distribučního centra. Od jara do podzimu je potřeba také zajišťovat komplexní údržbu zeleně, udržovat v kondici stromy, zalévat květiny, pravidelně sekat trávník nebo ekologicky likvidovat bio odpad. U takto obrovského areálu je navíc zapotřebí i zamezit vniknutí hlodavců a hmyzu do interiéru, stejně jako zabránit virům a bakteriím v jejich množení.
Když se chce Amazon blýsknout
„Jednou za čas je navíc zapotřebí provést důkladnou údržbu a očistu venkovních fasád i prosklených ploch celého objektu. K tomu nám pak pomáhá speciální technika PuraQleen a výškoví pracovníci. Ale nesmíme zapomínat, že pravidelné čištění potřebují také interiérové technologické celky, regály, stroje a zařízení, které se používají ke každodenní práci. Dokonce ani podlahové plochy nestačí jen umývat, ale musíme je v pravidelných intervalech vhodně impregnovat a napouštět polymerem. Odborné práce je tu dost a naši pracovníci se jen zřídka kdy zastaví. Už jenom ta ohromná plocha, po které se několikrát za den pohybují, je element, který staví tuto realizaci do úplně jiného světla " upozorňuje Hondl.
Spousta práce však čeká jeho pracovníky i v oblasti běžné údržby, od výměny žárovek, přes opravy sanitárního zařízení, až po malířské a natěračské práce. Navíc zajišťují i montáž a přemísťování regálových systémů, labeling skladovacích boxů a jejich sortaci.
Vzali jsme to od podlahy
„Ostatně regály a podlahy byly to první, co naši pracovníci v nově vystaveném prostoru viděli a uklízeli. Následně pomáhali se skládáním krabic, lepili štítky na boxy, ve kterých se převáží zboží po Amazonu a samozřejmě prováděli relokaci regálů v rámci distribučního centra." vzpomíná Hondl na činnosti, které jeho firma v Amazonu zajišťovala už více než dva měsíce před slavnostním otevřením distribučního centra.
„Amazon je klient, který vás nenechá v žádném okamžiku v klidu, stále se tu něco děje, mění a vytváří, takže se stále musíte vypořádávat s dalšími a dalšími změnami." Vysvětluje Hondl a dodává, že tu je samozřejmě také kladen veliký důraz na bezpečnost i ochranu zboží, což je vzhledem k činnosti firmy naprosto logické. Při nepřetržitém provozu a díky pohybu velkého počtu lidí v centru to vytváří na úklidový servis nadstandardní nároky. „Je to takový nepřetržitý adrenalin, který jsme schopni zvládnout pouze se stabilním a dobře proškoleným týmem pracovníků, do detailu propracovaným systémem řízení a s dobrou organizací práce. Bez intenzivní komunikace a nepřetržité koordinace činností se zástupci Amazonu by se naše spolupráce neobešla. A my sami si navíc neustále provádíme i vlastní audit kvality, který nás postupně posouvá stále dopředu." Uzavírá Jiří Hondl.
Fakta o Amazonu
- Amazon je největší průmyslová budova postavená po revoluci v ČR
- Zaměstnává více jak 2.000 stálých zaměstnanců
- Sezónně navíc přibírá dalších 3.000 pracovníků
- Úklidová četa zde je 24 hodin denně a 7 dní v týdnu
- Provoz distribučního centra se stará 40 a více lidí ze společnosti Hondl Global Services a. s. (HGS)
- Spravují dva rozsáhlé objekty PRG 1 (30.000 m2) a PRG 2 (100.000 m2)
- Spuštění spolupráce proběhlo v rekordně krátkém čase a za plného provozu společnosti Amazon (zahájení provozu 8. 9. 2015) – zpočátku bylo nasazeno více jak 100 pracovníků HGS
- Finančním partnerem HGS byly při rozjezdu projektu Oberbang Leasing a Unicredit Bank
- O prostranství před vlastní budovou distribučního centra o rozloze více jak 100 000 m2 se starají 2 vozy komunální techniky typu City Ranger 3500, 4 kusy sypačů/pluhů a 2 zametací a mycí vozy – vše zajišťuje opět HGS
- Na úklid vnitřních prostorů distribučního centra je použito celkem 15 strojů a různých zařízení potřebných k dokonalé očistě prostorů centra
- Denně se z areálu odváží několik speciálních vozů tříděného odpadu, včetně bioodpadu
- Denně se zde spotřebuje 50 litrů saponátu
- Za měsíc se v areálu spotřebuje více jak 2 tuny hygienického materiálu
Služby nabízené firmou HONDL GLOBAL SERVICES a. s.
- Cleaning Servis
- Hygienický servis
- Generální úklid
- Speciální úklidy
- Deratizace, Dezinsekce, Dezinfekce
- Zimní údržba komunikací a ploch
- Letní údržba komunikací a ploch
- Údržba exteriérové zeleně
- Speciální čištění
- Údržba nemovitostí
- Temporary help
Zdroj: http://www.denik.cz/reklama/ze-zakulisi-amazonu-20151123.html